54 on ihana luku. Sain kuulla lääkäriltä verikokeeni tuloksen: veressäni oli viikkoa ennen kuukautisten alkamista progesteronia 54 nanomoolia litrassa. Yli 25 ylittävä arvo tarkoittaa tapahtunutta ovulaatiota, ja minun arvoni hyvää ovulaatiota. Olen saanut takaisin säännöllisen kuukautiskiertoni. Elimistöni on löytänyt taas oman rytminsä hormonaalisesta ehkäisystä toivuttuaan. Munasarjani toimivat, ne osaavat tuottaa ja irrottaa munasoluja. Olen terve. En ole hedelmätön.

Miten tästä eteenpäin? Jos emme edelleenkään saa lapsia, syy ei mitä todennäköisimmin ole minussa, elleivät munatorveni jostain syystä ole tukkeutuneet. Toivon, että mieheni suostuu omalta osaltaan tutkittavaksi. Tai enemmän tietenkin toivon, ettei enää tarvitsisi tutkia mitään, vaan että luonto ratkaisisi asian. Mutta jos mies jostain syystä osoittautuisi hedelmättömäksi, se ei olisi kovin suuri sokki. Ikävä tunnustaa, mutta tällä hetkellä riemuni siitä, että minulla on mahdollisuus kantaa ja synnyttää oma lapsi on tärkeämmällä sijalla kuin se, että saisin juuri aviomieheni kanssa yhteisen jälkeläisen.

Ilman ehkäisyä olen ollut nyt 15 kuukautta, ja siihen on mahtunut epäsäännöllisiä kiertoja, monen päivän pituisia tuhruvuotoja ennen kuukautisia, tyypillisten kuukautisia enteilevien oireiden puuttumista monessa kierrossa, ja varmasti vain muutama hyvä ovulaatio. Nyt uskon ja toivon, että nämä kaikki olisivat menneen talven lumia, ja raskaaksi tuleminen on enää vain ajan kysymys. Kyllä mieheni siittiöt varmasti ennemmin tai myöhemmin ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan hedelmöittääkseen laadukkaat munasoluni.