Ensimmäinen sanoo: "Te ette takuulla tiedä kärsimyksestä mitään. Minä olen juossut maratonin varvas murtuneena ja minulta on poistettu kerralla neljä hammasta ilman puudutusta, enkä edes inahtanut."

Toinen tuhahtaa: "Pientähän nuo vielä ovat sen rinnalla, mitä minä olen saanut kokea. Olen synnyttänyt alateitse viisikiloisen lapsen ilman kivunlievitystä ja repesin peräsuoleen asti. Joudun elämäni loppuun asti käyttämään ulosteita pehmentävää lääkettä, etten pyörtyisi kivusta wc-käynnillä. Silti kestän sen kuin nainen."

Kolmas valittaa: "Ei tuo vielä mitään. Minun koko perheeni on kuollut tulipalossa, kun minä olin lapsi, ja itsekin sain rumat palovammat kasvoihini. Aviomieheni paljastui parittajaksi, huumeiden salakuljettajaksi ja palkkamurhaajaksi ja yritti tappaa minutkin. Silti en valita."

Siihen neljäs: "Älkäähän nyt liioitelko. Kun odotin ainoaa lastani raskausviikolla 30, kohtuni repesi ja jouduttiin poistamaan. Vauva ei luonnollisestikaan selvinnyt. Samaan aikaan mieheni petti minua parhaan ystäväni kanssa, nyt he ovat naimisissa ja heillä on kaksoset, mutta minä kestän kyllä."

Viides: "Olkaa te onnellisia, ettei teillä ole tuon suurempia murheita. Minun ystäväni joutui rituaalimurhan uhriksi, ja jouduin tunnistamaan hänen jäännöksensä. Vähän aikaa sitten menetin toisen käteni ja jalkani lento-onnettomuudessa, jossa kaikki muut koneessa olijat kuolivat. Uskonnollinen sukuni hylkäsi minut vammojeni takia, ja joudun sen takia asumaan kadulla ja kerjäämään. Kaikkeen suhtaudun kuitenkin tyynen rauhallisesti."

Kuulostaako edellä kuvattu tilanne tutulta? Ihmisillä on usein tapana kilpailla kokemansa kärsimyksen määrässä. Ketä elämä on kolhinut eniten? Kuka on saanut kunnian kerätä vastoinkäymisiä kohdalleen kuin magneetti? Kenen maallinen vaellus on ollut verrattavissa lähes järjestelmälliseen kidutukseen? Tähän asti kärsimyksen määrän objektiivinen arvioiminen on ollut vaikeaa, mutta ei hätää - tiede on jälleen kehittänyt ratkaisun.

Rakkaat kuluttajat, saammehan esitellä nykyteknologian uusimman huippusaavutuksen, kerrassaan vallankumouksellisen laitteen - kärsimysmittarin! Se mittaa monisyisten ja hienonhienojen antureidensa avulla kärsimyksen määrän ihmisen aivoista. Laitteen yhteydessä oleva hienosäädetty tietokone laskee sekä fyysisen että psyykkisen kärsimyksen määrän ja osaa suhteuttaa ne aina oikeassa mittakaavassa henkilön ikään, sukupuoleen, painoon ja pituuteen nähden.

Nyt ihmisten ei enää tarvitse kilpailla kärsimystensä määrällä. Jokaisen henkilökohtainen, absoluuttinen kärsimysmäärä voidaan ehdottoman luotettavasti mitata tällä laitteella. Tulokseksi laite antaa desimaaliluvun väliltä 0-1, ja tätä lukemaa kutsutaan kärsimyskertoimeksi. Kärsimysten vertailemiseen tarvitset enää tämän yhden ainoan luvun, joten suosittelemme, että mittautat oman lukemasi ensi tilassa. Kun painat mieleen oman henkilökohtaisen kärsimyskertoimesi, lupaamme, ettei kärsimystesi vertaileminen toisten kanssa enää koskaan tuota sinulle ongelmia. Helppoa, eikö totta!