Oletko ikinä ajatellut, miten suurta valtaa yksittäinen sana voi kantaa sisällään? Sanat eivät ainoastaan kuvaa todellisuutta, kuten virheellisesti usein ajatellaan, vaan ne myös rakentavat sitä.

Sain kuulla itsestäni palautetta, jonka mukaan olen

a) arka


Herkkähän minä olen, enkä huomattavan ulospäin suuntautunut, mutta enkö muka voi siitä huolimatta olla rohkea?

b) alistunut


Kyllähän minä käyttäydyn melko hillitysti sosiaalisissa tilanteissa, enkä korosta itseäni liikaa. Onko haitaksi olla diplomaattinen, kun ei kuitenkaan rupea kynnysmatoksi?

c) empivä, epävarma


Minä olen harkitseva; punnitsen tarkkaan tilanteiden eri aspektit, ennen kuin toimin. Miksi se kuulostaa tässä niin negatiiviselta?

Asioiden takana on todellisuus, jota voidaan kuvata sanoilla. Ehkä herkkä tarkoittaa pohjimmiltaan samaa asiaa kuin arka, hillitty samaa kuin alistunut ja harkitseva samaa kuin epävarma, mutta ne sävyttyvät eri tavalla positiivisuus-negatiivisuus-akselilla. Omaan persoonaan kohdistuva palaute, joka kuulostaa negatiiviselta mutta samalla tuntuu totuudenmukaiselta, on minulle vaikeata ottaa vastaan. Siksi teen kuumeisesti työtä löytääkseni kipeiltä tuntuvista sanoista myös myönteisiä merkityksiä.

Oikeilla sanavalinnoilla saatat osua todellisuuden paljaimpaan ytimeen - ja mahdollisesti muokata sitä.
Varo sanojasi.