Tieteellinen raamatuntutkimus, eksegetiikka, on aivan opiskelujen alusta lähtien ollut teologisten oppialojen puussa minun oma vihreä oksani. En tiedä, mikä muu voisi viedä minut lähemmäs kristinuskon alkuperäistä sanomaa kuin se, että luen Raamattua, erityisesti Uutta testamenttia, itse alkukielellä. Parhaatkaan raamatunkäännökset eivät koskaan kykene välittämään tarkasti kaikkia niitä ajatuksia ja merkityksiä, joita alkuperäiseen tekstiin sisältyy. Siksi tarvitaan kärsivällistä eksegeettistä tutkimustyötä, jotta saadaan selville, mitä Raamatun kirjoittajat ovat halunneet sanoa ja miten heidän sanomansa olisi ymmärrettävä tänä päivänä.

Eksegetiikka on pirun mielenkiintoista. Jotkut perinteisen raamatuntulkinnan kannattajat pitävät sitä myös itse paholaisen keksintönä, sillä eksegeettisen tutkimuksen käyttämä historiallis-kriittinen metodihan turmelee Raamatun pyhän ja erehtymättömän opetuksen. Näidenkin kannanottojen takana on eräs tyypillinen virheasetelma, josta Raamattua usein lähdetään lukemaan - vakiintuneen käsityksen perusteella valmiiksi lukkoon lyöty tulkinta.

Jos on jo etukäteen päättänyt, että Raamattu sanoo vaikkapa naisen vaikenevan seurakunnassa, tällaisen tulkinnan löytäminen pyhän kirjan sivuilta on varsin vaivatonta. Jos Raamattua sen sijaan lähtee lukemaan avoimin mielin ja eri tulkintavaihtoehtoja pohdiskellen ja vertaillen, saattaa yllättyä. Monitulkintaisuuksien ja ristiriitojen määrä on näinkin laajassa kirjallisessa teoksessa mittava. Jos omien mielipiteiden perusteluiksi valitaan yksittäisiä, kontekstistaan irrotettuja lauseita, Raamatun sanoma yksipuolistuu ja vääristyy. On hyväksyttävä se, että Raamattu ei ole harmoninen vaan moniääninen kirja.

Joskus vakiintunut tulkinta jostakin raamatunkohdasta on ikävä kyllä väärä. Jos näillä virheellisillä tulkinnoilla vielä yritetään perustella epäoikeudenmukaisuutta, kuten miesten ja naisten välistä epätasa-arvoa, itseään kunnioittavalla eksegeetillä on velvollisuus tehdä jotakin. Tieteellinen tutkimus ei ole vain menneisyyttä kuvailevaa, vaan tässä tapauksessa myös uutta luovaa ja vakiintuneita käsityksiä ravisuttelevaa. Esimerkiksi feministinen eksegeesi pyrkii tietoisesti mieskeskeisen maailmankuvan murtamiseen Raamatun tulkinnassa. Tähtäyspisteenä on ihmisryhmän vapautuminen toisten ihmisten sorrosta, jota on oikeutettu Raamatulla. Sorto ei kuitenkaan koskaan voi olla Raamatun hengen mukaista, ja tämän voi ymmärtää kuka tahansa myös ilman eksegeettistä tietämystä.

Minä uskon, ettei Raamatun sanomaa voi millään tavalla vesittää tieteellisen tutkimuksen avulla, sitä voi korkeintaan auttaa tarkentumaan ja avautumaan lukijoille. Vain jos ymmärrämme sanat, voimme ymmärtää merkityksen niiden takana. Sieltä käsin avautuu Raamatun syvä, puhutteleva sanoma. Tervetuloa löytöretkelle.